Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Prototypy Ciężarowe

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 18:30, 10 Mar 2009    Temat postu: Prototypy Ciężarowe

STAR 44

Na początku lat pięćdziesiątych, podjęto prace nad wdrożeniem ciężarówki przystosowanej do jazdy w trudnym terenie. Zdecydowano się na maksymalne wykorzystanie elementów z produkowanego wówczas Stara 20. Pracami pokierował profesor Jerzy Werner, a współpracowali z nim inżynierowie Drecki, Garganisz, Kończykowski, Kozik, Pokorski, Przewłocki, Romanowski. W czerwcu 1952 roku, przedstawiono projekt pojazdu. W ciągu roku, wykonano 4 prototypy, po dwa Stara 44 i Stara 66. Wykorzystano w nich silnik S-44, będący zmodyfikowanym S-42 o zwiększonych mocy i pojemności skokowej. kabina kierowcy była otwarta, wyposażona w składany brezentowy dach oraz składaną przednią szybę. Skrzynia ładunkowa była wykonana z drewna, dodatkowo można było na niej osadzić opończę. Prowadzone od czerwca 1953 do stycznia 1954 badania dały ość dobre wyniki, wskazane było wzmocnienie zawieszenia oraz wzmocnienie silnika. Prace nad Starem 44 zostały przerwane jesienią 1954 roku, zdecydowano wówczas, że dalsze prace prowadzone będą nad modelem 66.

* Silnik: S-44, sześciocylindrowy, rzędowy
* Pojemność silnika: 4680 ccm
* Średnica cylindra x skok tłoka"" 95 x 110 mm
* Moc maksymalna: 86 KM (63 kW) przy 2800 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 1750 obr/min
* Długość całkowita: 5775 mm
* Rozstaw osi: 3060 mm
* Masa własna: 4550 kg
* Ładowność: 3500 kg (2200 kg w terenie)
* Prędkość maksymalna: 65 km/h


STAR 25

Opracowany w 1956 roku przez pracowników warszawskiego i łódzkiego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego. Ciężarówka miała ładowność 4 ton, zmodernizowany silnik S-42, oznaczony symbolem S-470 miał pojemność 4200 cm3 i moc 90 KM (70 kW). Auto otrzymało nową, pięciobiegową skrzynię przekładniową, której dźwignię umieszczono, wzorując się na autach osobowych, pod kierownicą. Zastosowano nową kabinę K-26, która zapewniała lepszą widoczność i komfort jazdy. Poprawiła się dynamika samochodu i jego ekonomiczność. Niestety nowy Star nie wszedł do produkcji, ale zdobyte przez inżynierów doświadczenie i pewne elementy auta zostały wykorzystane przy dalszych pracach nad Starem. Kilka lat później, do produkcji wszedł Star 25, który w dużej mierze bazował na tymże prototypie.



STAR 3W25

W roku 1959 wykonano prototyp opartej na podwoziu Stara 25 "wywrotki" - trójstronnego samochodu samowyładowczego. Pracami kierował mgr inż. Władysław Sobiczewski z w Biura Konstrukcyjnego nr 2 Fabryki Samochodów Ciężarowych. Prototyp został nawet zaprezentowany na wystawie motoryzacyjnej w Moskwie, jednak, jak większość projektów, jego produkcja nie doszła do skutku.



Żubr A02

Oprócz opisanego wcześniej Stara 3W25, w roku 1959 światło dzienne ujrzał jeszcze jeden prototyp trójstronnego samochodu samowyładowczego - Żubr A02. Żubr miał dużo większą ładowność niż Star, mógł zabrać 7 ton ładunku. Jego skrzynia ładunkowa o wymiarach 4555*2350*445 mm została wykonana z metalu, do jej przechylania zastosowano mechanizm hydrauliczny z wielotłokową pompą. Samochód nie rozwijał zawrotnych prędkości - rozpędzał się do 56 km/h, a zużycie paliwa wynosiło około 30 litrów na 100 kilometrów. Ciężarówka przeszła pomyślnie wszelkie testy użytkowe i drogowe, ale nie wprowadzono jej do produkcji.



STAR A83

Z początkiem roku 1961 rozpoczęto prace nad trójosiowymi modelami Stara [Zobacz zdjęcia] . Do marca 1963 zakończono budowę prototypu z napędem typu 6x4, oznaczonego symbolem A83. Silnik S-530 o mocy 120 KM (88,2 kW) przy 2600 obr/min za pośrednictwem pięciobiegowej skryni przekładniowej napędzał dwie tylne osie pojazdu. A83 rozpędzał się do 68 km/h. Rama była nowym elementem, podobnie jak zawieszenie tylnych osi (resory półeliptyczne). Zawieszenie przednie pochodziło z seryjnego Stara 25/27, a układ hamulcowy wykorzystywał importowane części firmy Westinghouse. Ciężarówka miała zmodernizowana kabinę K-26. Masa własna auta wynosiła 5100 kg, ładowność 8 ton, zuzycie paliwa 27 litrów na 100 km.
Wykonano też A83 z napędem 6x2, tylko na środkową oś, co nie było dobrym rozwiązaniem, gdyż nacisk na tą oś nie był nieduży. Samochód był lżejszy o 300 kg, oszczędniejszy o 3 litry na 100 km i szybszy o 11 km/h.



STAR 200 / IWP 633

Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie otrzymał w 1962 roku zadanie opracowania nadwozia dla nowego modelu Stara 200. Zespołem kierował mgr inż Janusz Pawłowski. Wygląd projektu był dość oryginalny, kabina i skrzynia ładunkowa miały ujednolicone podłużne przetłoczenia. Drzwi prawe i lewe miały identyczny kształt (uławtiona produkcja). Wewnątrz kabiny zestaw przełączników i wskaźników stanowił podzespół kolumny kierownicy. W 1963 zbudowano prototyp IWP 633, ale nie zdrożono go do produkcji.



STAR 200

W 1965 roku, powstał kolejny prtotyp nowej wersji Stara. Ze względu na zwiększona ładowność pojazdu oraz chęć poprawienia jego dynamiki, trzeba było zastosować inny albo zmodyfikowany silnik. Powstało kilka wersji, sześcio i ośmiocylindrowe, dwusuwowe i czterosuwowe. ostatecznie w prototypie zastosowano silnik S-533, będący ulepszoną i wzmocnioną do 134,5KM wersją silnika S-53. Miał on zwiększoną do 6230 cm3 pojemność, zastosowano w nim bezpośredni wtrysk paliwa.
Nowa, wyposażona w urządzenie grzewcze oraz izolację akustyczną kabina, osadzona została na nitowanej ramie, do której przymocowano skrzynię ładunkową o konstrukcji metalowo drewnianej. Samochód posiadał nowe zawieszenie, układy kierowniczy i hamulcowy. Powsało kilka prototypów Stara 200, różniących sie przede wszystkim układem napędowym (na jedną bądź obydwie osie). Do produkcji nowej wersji jednak nie doszło, natomiast elementy prototypu wdrożono w samochodach Star 28 i 29, które były niczym innym, jak modelem 200 o mniejszej ładowności.

* Silnik: S-533
* Pojemność: 6230 ccm
* Średnica cylindra x skok tłoka"" 105 x 110 mm
* Moc: 134,5 KM (99 kW) przy 2800 obr/min
* Mmaksymalny moment obrotowy: 351 Nm przy 1650 obr/min
* Zawieszenie przednie: niezależne na wahaczach poprzecznych współpracujących z drążkami skrętnymi
* Zawieszenie tylne: most na resorach piórowych, współpracujących z dodatkowymi resorami gumowymi
* Długość całkowita: 6430 mm
* Rozstaw osi: 3400 mm
* Masa własna: 37745 kg
* Ładowność: 6000 kg
* Prędkość maksymalna 90 km/h
* Zużycie paliwa 18l / 100km


ŻUBR - modernizacja

Na początku 1963 roku, w Jelczańskich Zakładach Samochodowych przedstawiono propozycję zmiany nadwozia samochodu ciężarowego Żubr. Nowa kabina poprawiała warunki pracy kierowcy, zastosowano gięte szyby przednie o dużej powierzchni, a także gięte szyby w tylnych narożnikach kabiny, odwrócono kierunek otwierania drzwi. W prototypie zamontowano cztery przednie reflektory, po raz pierwszy w polskim pojeździe, wcześniej montowano tylko dwa. Wnętrze kabiny miało dobrą izolację cieplno-akustyczną, dwa fotele i dwie składane leżanki, mocowane do tylnej ściany. Zmieniono także skrzynię ładunkową, zamiast drewnianych ścian zamontowano nowe, wykonane z blachy stalowej. Niestety pomimo tego że produkowane Żubry były mocno przestarzałe, nowego modelu nie wprowadzono do produkcji.



TUR

Polski przemysł motoryzacyjny nie miał wystarczających środków, aby wprowadzić do produkcji nowe modele ciężarówek, na które zapotrzebowanie wciąż rosło. Zdeydowano się więc na współpracę z czechosłowackimi inżynierami. Wspólnymi siłami rozpoczęto pracę nad ciężarówkami mogącymi przewozić 8, 10 i 12 ton. Opracowano podstawowe założenia do budowy prototypowych samochodów. Samochody samowyładowcze miały być produkowane w Jelczu, natomiast skrzyniowe w Libercu. W lipcu 1963 roku zakończono budowę prototypowych pojazdów nazwanych Tur. W samochodach tych wykorzystano polskie i czechosłowackie podzespoły. Samochody Tur miały ładowność 7,5 tony oraz możliwość przechylania skrzyni na boki i do tyłu. Współpraca Polski z Czechosłowacją została jednak zerwana i Tur pozostał jedynie prototypem.



STAR A88

Kolejna próba wykonania trójosiowego Stara. Układ napędowy 6x2 pochodził ze Stara 25/27. Ciężarówka miała skrócony do 3000 mm rozstaw pomiędzy osią przednią i środkową. Środkowa oś zawieszona była na półeliptycznych resorach, które opierały się na wahaczach tylnej osi, przez co nacisk na środkową oś był zwiększony. Także ten model Stara pozostał jedynie jako prototyp, gdyż jego właściwości trakcyjne nie były najlepsze. Prace nad trójosiowymi Starami zakończono w 1964 roku.

Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1