Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Prototypy FSO
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:47, 09 Mar 2009    Temat postu: Prototypy FSO

FIAT 1100 COUPE

W latach siedemdziesiątych modnym kształtem aut sportowych był kształt klina. W oparciu o Fiata 125p w 1970 roku skonstruowano takie właśnie nadwozie. Fiat 1100 Sport Coupe - bo tak go nazwano - poza wieloma elementami stosowanymi w Fiacie 125p, miał silnik, zawieszenie i część elementów wykończenia zapożyczone z Fiata 128p, klamki z modelu 132, kierownicę zaś z modelu X1/9 . Prototyp został publicznie zaprezentowany podczas wystawy zorganizowanej z okazji trzydziestej rocznicy "oswobodzenia" Warszawy.
Samonośne nadwozie wzmocniono dwiema podłużnymi belkami. Deskę rozdzielczą wykonano z tworzywa, umieszczono w niej przełączniki oraz prędkościomierz i obrotomierz. Poza tym, we wnętrzu znalazły sie dwa przednie wygodne fotele kubełkowe i niewielka tylna kanapa. Umieszczona centralnie, pojedyncza wycieraczka przedniej szyby, chowane sterowane elektrycznie przednie reflektory oraz podłużne czarne listwy, dodawały uroku i podkreślały sportowy charakter samochodu. Bagażnik, skromnych rozmiarów znajduje sie w przedniej częsi samochodu.
Silnik umieszczono poprzecznie, w tylnej częsci nadwozia, po prawej stronie obok zbiornika paliwa. Po lewej stronie, zamontowano chodnicę. Nadzieję na polskiego Lotusa Esprit, gasiły osiągi samochodu, a w szczególności jego prędkość maksymalna.

* Nadwozie samonośne, 2-drzwiowe, 2 + 2-miejscowe.
* Silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy, rzędowy, umieszczony poprzecznie z tyłu, napędzający koła tylne.
* Pojemność skokowa - 1116 ccm
* Średnica cylindra x skok tłoka - 80 x 55,5 mm
* moc maks. 55 KM (40,5kW) przy 6000 obr/min.
* Stopień sprężania 8,8:1.
* Skrzynia biegów: 4-biegowa, synchronizowana, sterowana dźwignią, umieszczoną w podłodze.
* zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
* Zawieszenie tylne: kolumny amortyzatorów teleskopowych ze sprężynami śrubowymi, wahacze skośne
* Hamulce hydrauliczne, przednie i tylne tarczowe, hamulec ręczny, mechaniczny na koła tylne
* Ogumienie: 165 SR13, radialne
* Masa własna pojazdu - 900 kg
* Prędkość maksymalna - 140 km/h
* Zużycie paliwa - 8 1/100 km



OGAR

Ogar zbudowany w jednym egzemplarzu w roku 1975 przez Zakład Krótkich Serii, był najlepiej wykończonym polskim prototypem. Polski Fiat 1100 Sport przewyższał go pod względem stylistycznym, ale Ogar miał ładniejsze i ciekawsze wnętrze. Nadwozie, zostało zaprojektowane przez inż. Cezarego Nawrota - jednego z lepszych projektantów nadwozi ("Popularny", Syreny Mikrobus, Sport i inne) Wykorzystywał elementy Fiata 125p i Poloneza. W przednim zawieszeniu zastosowano wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe i amortyzatory, natomiast z tyłu resory podłużne i amortyzatory. Umieszczony z przodu silnik 1481 cm3, rozwijający moc 82 KM (60 kW) przy 5200 obr/min, napędzał tylne koła i pozwalał na rozpędzenie pojazdu do 155 km/h. Ten czteroosobowy samochód, o długości 4300 mm, szerokości 1780 mm, wysokości 1320 mm, oraz rozstawie osi 2505 mm, ważył 990 kg.



1.2

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy FSO wspólnie z Przemysłowym Instytutem Motoryzacji rozpoczęły w 1981 roku prace nad nowym samochodem - następcą "Dużego Fiata". Projektowany pojazd nazwano roboczo 1.2, gdyż jednym z założeń było zastosowanie silnika 1200 ccm (przynajmniej w wersji podstawowej). W roku następnym powstał pierwszy przedprototypowy egzemplarz . Do zaprojektowania kształtu oraz szkieletu samochodu, wykorzystano nowoczesne oprogramowanie komputerowe. Zastosowano płytę podłogową Fiata Ritmo, gdyż znakomicie się do tego nadawała, a ponadto pozwalało to na zaoszczędzenie jakże cennego czasu. Poza kształtem, również układy zawieszenia, elektryczny, hamulcowy zostały wykonane we własnym zakresie. Doświadczenie, wiedza i pomysłowość naszych inżynierów pokazała, że sa one w stanie samodzielnie zaprojektować nowoczesny samochód osobowy, a przynajmniej jego koncepcje - prototyp.



WARS

Wars miał być następcą starzejącego się Fiata 125p. W 1986 roku zaprezentowano auto oznaczone jako Wars 1.3 S, wyposażony w silnik o pojemności 1300ccm. Gama oferowanych silników miała docelowo obejmować jednostki benzynowe o pojemnościach 1100, 1300 i 1600 oraz diesla 1600 ccm. Auto z najsilniejszą jednostką napędową, zapewniającą dynamiczną i szybką (do 170km/h) jazdę, miało być eksportowane do krajów zachodnich. Kadłuby wszystkich silników miały być wykonywane z żeliwa, głowice z lekkiego stopu. Kolektor ssący i wydechowy zainstalowano po tej samej stronie, co ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Jeśli chodzi o zawieszenie, to w Warsie zainstalowano z tyłu wahacze wleczone, natomiast z przodu i z tyłu sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe. Układ hamulcowy to tarcze z przodu i bębny z tyłu. Stylistyka Warsa odpowiadała ówczesnym trendom Samochód swym wyglądem nie odbiegał od Fiata Ritmo, czy Opla Kadeta. Uroku dodawał mu mały spojler umieszczony nad klapą bagażnika, zaś tylne, trochę za duże, masywne lampy ujmowały. Długość całkowita wynosiła 3800mm, a rozstaw osi 2520m, auto w wersji 1.3 ważyło 780 kilogramów. Bagażnik miał 300 litrów pojemności (1200 litrów, po złożeniu tylnych siedzeń) co było normą jak na tę klasę, dostęp do niego zapewnia duża, sięgająca aż do zderzaka, unoszona ku górze klapa. Podobnie jak u większości konkurentów, plastik z jakiego wykonano deskę rozdzielczą był paskudny, ale za to krył duży schowek w kokpicie o niecodziennym kształcie oraz poza typowymi przełącznikami i wskaźnikami (podobnymi do tych z Poloneza), radioodbiornik i liczne nawiewy powietrza. Na dużego plusa zasługiwały bardzo wygodne fotele (podobno, ja nie sprawdzałem :-), a także całkiem przestronne wnętrze.
Z przodu i z tyłu zastosowano strefy kontrolowanego zgniotu, dla podniesienia bezpieczeństwa wprowadzono rónież wszystkie szyby "gięte", a boczne o obniżonej gubości. Współczynnik oporów powietrza wynosi Cx=0,35, co nie jest złym wynikiem nawet dziś, a uzyskano to między innymi poprzez wyeliminowanie tzw. "rynieniek" do odprowadzania wody i montażu bagażnika oraz osłonięcie dolnej części nadwozia przez przedni spojler . Niestety przyczyny natury ekonomicznej spowodowały, że auto do produkcji nie weszło.






Sella

Znany już nam autor wielu ciekawych nadwozi samochodowych, inż Cezary Nawrot, również "zabrał się" za Warsa. Zaprojektował on wersję dostawczą czy też kombi tego samochodu, projektowi nadano nazwe Stella. Niestety, nie powstał nawet pełnowymiarowy prototyp, lecz tylko model wykonany w skali 1:5.



Ostatnio zmieniony przez Maniek397 dnia Pon 19:48, 09 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SX
Gość






PostWysłany: Pon 21:34, 09 Mar 2009    Temat postu:

Szkoda że wars nie wszedł.

Jednak reszta to były bo samochody zbudowane z włoskich śmieci..
1.2 przypomina do złudzenia Ritmo i ma jego sylwetkę
Ogar mi się nie podoba bo ma starodawny wygląd
FIAT 1100 COUPE to praktycznie to samo co Fiat X1/9


Ostatnio zmieniony przez SX dnia Pon 21:36, 09 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Caro94
Moderator



Dołączył: 06 Lis 2008
Posty: 2237
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:27, 10 Mar 2009    Temat postu:

Warsa rzeczywiście szkoda, bo mógł zmienić losy FSO. Ogar jak na lata 70 wyglądał nieźle, lecz widać w nim podobieństwo do sportowych Datsunów, i Mazd z tamtego okresu. Gdyby nawet wszedł do produkcji, to sportowy byłby tylko z wyglądu, stary silnik 125p nie dawałby wystarczających osiągów jak na auto sportowe mimo zastosowania karoserii z tworzyw sztucznych. Przydałoby się jakieś fiatowskie 2.0 DOHC.

@SX
Praktycznie połowa polskiej motoryzacji jest zbudowana na włoskich śmieciach
Powrót do góry
Zobacz profil autora
vezok
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 2009
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzesko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:23, 10 Mar 2009    Temat postu:

no szkoda warsa niby nastepca poloneza

Ostatnio zmieniony przez vezok dnia Pią 8:52, 10 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SX
Gość






PostWysłany: Wto 20:36, 10 Mar 2009    Temat postu:

beskid był też fajny Smile , potem Francuzi zerżnęli z niego sylwetkę do Twingo..

To fakt, że spora część polskiej motoryzacji jest posklejana ze śmieci od fiata..
Powrót do góry
Fiat 126p
Administrator



Dołączył: 12 Cze 2008
Posty: 979
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 19:45, 21 Mar 2009    Temat postu:

Moje zdjęcia robione dzisiaj:
Ogar

Wars
Powrót do góry
Zobacz profil autora
SX
Gość






PostWysłany: Sob 11:06, 25 Kwi 2009    Temat postu:

Chodz jak teraz patrzę na tego Ogara, to przód nawet nawet Very Happy
Powrót do góry
Roki997




Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 436
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/3
Skąd: Tychów Stary
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:39, 09 Lip 2009    Temat postu:

Wars według mnie jakby wszedł do produkcji seryjnej odniósłby sukces byłaby to dobra konkurencja np.dla Opla Kadeta lub Łady Samary o ZAZ tavrii i golfie nie mówiąc...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
erykoski5
Gość






PostWysłany: Czw 20:43, 09 Lip 2009    Temat postu:

Ten ogra jest całkiem całkiem, ale ma za duże te lampy i migacze.
Wars naprawdę mógłby się nieźle spisać jako małe tanie autko.
Powrót do góry
Roki997




Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 436
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/3
Skąd: Tychów Stary
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 8:10, 10 Lip 2009    Temat postu:

przecież wars to auto wielkości kadeta lub samary! czyli to auto klasy kompakt moim zdaniem
Powrót do góry
Zobacz profil autora
erykoski5
Gość






PostWysłany: Pią 10:35, 10 Lip 2009    Temat postu:

Nie wiem jak wygląda w rzeczywistości, bo na zdjęciu wielkością przypomina ładę samarę. Zresztą przecież kadett nie jest dużym autem więc mój post nie jest błędny.
Powrót do góry
Ruski126p




Dołączył: 12 Sie 2010
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/3
Skąd: Zabrze
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 9:20, 13 Sie 2010    Temat postu:

FIAT 1100 COUPE FSO by zarobil to auto wyglada jak ferrari
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Davidoss180




Dołączył: 16 Lis 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Opole
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 20:15, 27 Sie 2010    Temat postu:

Szkoda tych prototypów jak by wars wszedł na seryjna produkcje to by był wielki postep w polskiej motoryzacji SZKODA :(
Powrót do góry
Zobacz profil autora
skota741




Dołączył: 31 Paź 2011
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 23:20, 02 Lis 2011    Temat postu:

Szkoda że nie weszły do seryjnej prod, ale władza(prl) i koszty produkji robiły swoje, na szczęście prototypy się zachowały.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemek77




Dołączył: 21 Lip 2013
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 17:23, 10 Sie 2013    Temat postu:

FSO Ogar


Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1