Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Prototypy Fiata 126p
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 12 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 17:17, 09 Mar 2009    Temat postu: Prototypy Fiata 126p

Fiat 126p BOMBEL
W 1974 roku w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych opracowano nadwozie samochodu dostawczego. W tym modelu odcięto część dachu wraz z tylnymi słupkami, a w to miejsce wstawiono bąbelkowatą nadbudówkę. Bombel był samochodem dwuosobowym o ładowności 150 kg.



Fiat 126 LONG
W rok po Bomblu w Ośrodku Badawczo Rozwojowym wykonano "malucha" wydłużonego, czyli Long. Samochód miał o 10 cm większy rozstaw osi, a tym samym i więcej miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie. Był nieco cięższy od zwykłego PF 126p, więc moc silnika podniesiono do 19 kW.



Fiat 126 KOMBI
W 1975 roku konstruktorzy z Bielska przystąpili do prac nad "maluchem" kombi. Powiększono rozstaw osi o 10 cm i zwis tylny o 7 cm. Aby uzyskać płaską podłogę z tyłu, przebudowie uległ cały przedział silnikowy. Jednostka napędowa o pojemności powiększonej do 652 cm³ została przystosowana do pracy w układzie poziomym, do czego potrzebna była dmuchawa. W efekcie bagażnik miał 1 m³ pojemności pod dach. Doszły też trzecie drzwi, a tylna kanapa była składana. W Polsce są jeszcze 3 pojazdy "na chodzie".

W roku 1975 włoscy konstruktorzy zaprojektowali model 126 w wersji combi, po dwóch latach produkcji modelu podstawowego zdecydowano o próbach wprowadzenia do produkcji dłuższej wersji zwanej Giardiniera. Miała to być kontynuacja zamysłu realizowanego przez Fiata w modelu 500 Giardiniera (kombi), zaprezentowanego pierwszy raz w roku 1968 sprzedawanego również pod marką Autobianchi. W przypadku modelu 126 Combi zdecydowano o zastosowaniu synchronizacji wszystkich biegów, choć przewidywano pozostawienie silnika o poj. 600 cm³ i mocy 23 KM. Do produkcji seryjnej nie doszło ze względu na wprowadzenie do oferty fiata modelu 128 Combi. Zdjęcia Fiata 126 Giardiniera można zobaczyć w czasopiśmie QUATTRORUOTE.



Fiat 126p TRACTION AVANT
Najpoważniejsze zmiany zaproponowano w projekcie nazwanym, z powodu nieproporcjonalnie wydłużonej maski, "ryjkiem". Do prac przystąpiono w 1977 roku. Powodem było to, że silnik z tyłu utrudniał projektowanie nowych odmian. Maluch z przednim napędem został wydłużony łącznie o 19 cm. Silnik o pojemności 650 cm³ był umieszczony przed przednią osią i chłodzony powietrzem, tłoczonym przez osiową dmuchawę. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPherson i pojedyncze wahacze, hamulce były tarczowe. Zbudowano kilka prototypów z silnikiem z przodu. W ostatnim dostęp do bagażnika (ok. 200-litrowego) umożliwiały trzecie drzwi, a dach z tyłu został podniesiony.




Fiat 126 LPT
Skrót LPT oznaczał "Lekki Pojazd Terenowy". Ta odmiana Malucha powstała do zastosowań wojskowych, istniała też wersja na gąsienicach. Wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk. Prototyp powstał w Koszalinie i został sprzedany w roku 1992 do Dretynka koło Miastka woj. pomorskie. Pojazd ten miał elektryczną blokadę na środkową i tylnią oś. Wersja Amfibia posiadała śrubę do pływania. Napęd na śrubę można było podłączyć tylko poprzez środkową oś. Nadwozie wykonane było z włókna szklanego. W oplandekowanym dachu znajdowały się szyby z pleksi. Miał trzy wycieraczki. Środkowa oś nie posiadała zawieszenia. Przez to pojazd ten mógł się zawieszać na środkowej osi. Za przeniesienie napędu na osie odpowiadał łańcuch. Pojazd ten posiadał dwie skrzynie biegów, pierwsza jak w orginale. Druga zaś odwrócona, napędzała dwie osie i poprzez tę redukcję pojazd pokonywał strome wzniesienia. Hamulec ręczny hamował tylko środkową oś. Był siedmiomiejscowy. Kierowca plus dwie poprzeczne ławki po trzy miejsca każda.




Fiat 126 DIESEL
Najbliższy realizacji był pomysł wstawienia do malucha silnika wysokoprężnego. W tym przypadku prowadzono już nawet analizy technologiczne. Idea zrodziła się w początku lat 80., w epoce kartek na benzynę. W grę wchodziły dwa przemysłowe silniki japońskiej firmy Kubota, chłodzone cieczą: trzy- i czterocylindrowy. Ostatecznie wybrano jednostkę większą. Z pojemności 800 cm³ osiągała ona moc 24 KM. Samochód z nią stał się nie tylko bardziej dynamiczny, ale i bardziej komfortowy ze względu na mniejsze drgania silnika. Mimo zaawansowania prac nie doszło do seryjnej produkcji, ponieważ japoński jen zaczął gwałtownie zwyżkować i całe przedsięwzięcie przestało mieć ekonomiczny sens.

Fiat 126p NP (Traction Avant)
W 1977 roku postanowiono opracować Fiata 126p z przednim napędem przy założeniu maksymalnego wykorzystania elementów dotychczas produkowanego modelu. Przeniesienie do przodu układu napędowego spowodowało konieczność wydłużenia przedniej części pojazdu. W grudniu 1978 roku ukończono budowę pierwszego egzemplarza samochodu PF 126p NP.

Silnik umieszczony został wzdłużnie przed osią kół przednich. Osiągał on moc 19,1 kW (25,5 KM) przy 4800 obr/min. Przednie koła pojazdu zawieszone były niezależnie na zwrotnicach kolumnowych typu MacPherson. W tylnym zawieszeniu zmieniono jedynie charakterystykę sprężyn i amortyzatorów teleskopowych. Zastosowano nową przekładnię kierowniczą oraz hamulce tarczowe przy kołach przednich. Pierwszy prototyp miał nadwozie dwudrzwiowe ze zmienioną częścią przednią. W tylnej części powstała przestrzeń bagażowa o objętości ok. 200 dm³. Wykonano też prototyp samochodu o nadwoziu trzydrzwiowym i składanej kanapie tylnej.

Wyprodukowano zaledwie kilka prototypów, z których każdy różnił się od poprzednika, nie było dwóch identycznych egzemplarzy. Jeden z nich, w idealnym stanie, znajduje się w białostockim Muzeum Motoryzacji i Techniki

Fiat 126 CABRIO (BOSMAL Cabrio)
Najmłodszym prototypem (który wkrótce po powstaniu przeszedł do historii i stał się muzealnym eksponatem) jest Fiat 126 w wersji kabriolet. OBR już wcześniej wykonywał auta bez dachu, więc gdy Fiat zaczął produkcję modelu el, przygotowano też nowy kabriolet. W Unii Europejskiej zaczęły jednak obowiązywać zaostrzone normy hałasu, których ten samochód nie mógł już spełnić.




Maluch z "zestawem sportowym"

Ośrodek Badawczo-Rozwojowy BOSMAL, wykonywał w latach osiemdziesiątych tak zwane "zestawy sportowe", na który składały się następujące rzeczy

* nowa głowica silnika
* wałek rozrządu o innym zarysie krzywek
* przekładnia łańcuchowa napędu wałka

Dodatkowo, dzięki zwiększonemu stopniowi sprężania, moc samochodu wzrosła do 30 KM (22kW) i uzyskiwanych przy 5500 obr/min. Tak wyposażony samochód, bez trudu osiąga 120 km/h, a czasy zarówno wyprzedzania jak i rozpędzania, są wyraźnie mniejsze w porównaniu ze standardowym maluchem. Złośliwi stwierdzili, że ów zestaw powinien nosić nazwę "zestaw umoralniający", bo tylko z nim, można w miarę normalnie poruszać się Fiatem 126p w ruchu drogowym. Silnik jest elastyczniejszy, dzięki temu nie wymaga ciągłej zmiany biegów, co z kolei jest bardzo wygodne dla kierowcy. Dodatkowa rezerwa mocy zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Wiele testów potwierdziło dobre walory użytkowe fiatów z zainstalowanym takim zestawem. Auto, nawet z pełnym obciążeniem nie wymaga redukcji biegów z powodu bele górki, jazda jest przyjemniejsza i cichsza. Szkoda, że rozwiązań tych nie wprowadzono do modelu seryjnego.


Ostatnio zmieniony przez Maniek397 dnia Pią 9:49, 18 Gru 2009, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
vezok
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 2009
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzesko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 18:39, 09 Mar 2009    Temat postu:

widze ze wszystko zwaliles z tej strony co ja ;D
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 12 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:12, 09 Mar 2009    Temat postu:

Tak najlepsze źródło Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
vezok
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 2009
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzesko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 19:29, 09 Mar 2009    Temat postu:

żaluje bo kilka lat temu 4-5 tam bylo cała masa siatek modeli samochodów a ja ni jednego sobie nie wydrukowałem nawet df-a :( ale znalazlem kilka tu Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
polonez




Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 11:53, 24 Kwi 2009    Temat postu:

ja zrobiłem fiata 126p w wersji 4 dżwiowej Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 12 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 13:10, 25 Gru 2009    Temat postu:

Praktycznie nie znany prototyp dowiedziałem się o nim z książki "Auto Moto PRL Władcy Dróg i Poboczy".

Niecodzienną konstrukcją stanowił także "Pingwin" czyli znakowarka do malowania pasów na drogach.Był to Fiat 126p, którego nadwozie obcięto na wysokości dolnej dolnej krawędzi okien i pozbawionego pasa przedniego.Tak przemodelowany samochód wyposażono w sprężarkę, zbiornik na farbę i zestaw pistoletów natryskowych.Od 1983 roku powstało łącznie około 20 "Pingwinów".

Foto z książki:
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Davidoss180




Dołączył: 16 Lis 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Opole
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 15:45, 12 Mar 2010    Temat postu:

fajny ten maluszek long i ryjek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paweł M-11
Fotograf



Dołączył: 13 Lut 2010
Posty: 5022
Przeczytał: 15 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Włocławek
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:39, 12 Mar 2010    Temat postu:

...

Ostatnio zmieniony przez Paweł M-11 dnia Nie 12:13, 03 Lut 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 12 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 18:34, 12 Mar 2010    Temat postu:

Są trzy zachowane egzemplarze.Żółty z Białegostoku, Czerwony z FSM, i trzeci o którym nic nie wiem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Polonez SLE
Fotograf



Dołączył: 07 Mar 2010
Posty: 1983
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: peryferia warszawy[WZ]
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:44, 28 Mar 2010    Temat postu:

a fiat 126 long stoi gdzieś w muzeum, w ogóle czy istnieje Question
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 12 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:56, 28 Mar 2010    Temat postu:

Nie niestety żaden się nie zachował Evil or Very Mad
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Trampek 601




Dołączył: 20 Sie 2009
Posty: 559
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Skawina
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 14:11, 23 Cze 2010    Temat postu: Re: Prototypy Fiata 126p

Maniek397 napisał:




Fiat 126 LPT
Skrót LPT oznaczał "Lekki Pojazd Terenowy". Ta odmiana Malucha powstała do zastosowań wojskowych, istniała też wersja na gąsienicach. Wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk. Prototyp powstał w Koszalinie i został sprzedany w roku 1992 do Dretynka koło Miastka woj. pomorskie. Pojazd ten miał elektryczną blokadę na środkową i tylnią oś. Wersja Amfibia posiadała śrubę do pływania. Napęd na śrubę można było podłączyć tylko poprzez środkową oś. Nadwozie wykonane było z włókna szklanego. W oplandekowanym dachu znajdowały się szyby z pleksi. Miał trzy wycieraczki. Środkowa oś nie posiadała zawieszenia. Przez to pojazd ten mógł się zawieszać na środkowej osi. Za przeniesienie napędu na osie odpowiadał łańcuch. Pojazd ten posiadał dwie skrzynie biegów, pierwsza jak w orginale. Druga zaś odwrócona, napędzała dwie osie i poprzez tę redukcję pojazd pokonywał strome wzniesienia. Hamulec ręczny hamował tylko środkową oś. Był siedmiomiejscowy. Kierowca plus dwie poprzeczne ławki po trzy miejsca każda.






I can belive Shocked

Na Słowacji istnieje LPT Surprised


Najpierw został znaleziony w takim stanie:


A później.....odrestaurowany
Shocked Shocked Shocked
Powrót do góry
Zobacz profil autora
vezok
Administrator



Dołączył: 09 Sty 2009
Posty: 2009
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzesko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 14:16, 23 Cze 2010    Temat postu:

o w mordę co on tam robił?? ale teraz chyba jest w Polsce bo tak mi sie wydaje ze zdjęcia
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Trampek 601




Dołączył: 20 Sie 2009
Posty: 559
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Skawina
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 14:47, 23 Cze 2010    Temat postu:

Znalazłem to tutaj:
http://www.126fan.sk/forum/viewtopic.php?t=955&postdays=0&postorder=asc&start=30&sid=36b7e52caea7617f0913f61bbb58a601
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Michał-GSI
Moderator



Dołączył: 29 Mar 2010
Posty: 3454
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Częstochowa [SC]
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 15:02, 23 Cze 2010    Temat postu: Re: Prototypy Fiata 126p

Trampek 601 napisał:



Widzicie tego monster trucka na bazie malucha po lewej stronie zdjęcia

Na tej stronce pisze że ten maluch poszedł do Warszawy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1