Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Prototypy Tarpana

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 13 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 17:23, 09 Mar 2009    Temat postu: Prototypy Tarpana

Tarpan 235

Na początku lat siedemdziesiątych XX wieku, na rynek polski wszedł "samochód dla wsi", jakim był Tarpan produkowany w Zakładzie Samochodów Rolniczych (ZSR) w Antoninku koło Poznania. Samochód ulegał stopniowym modyfikacjom, w miarę napływu informacji od użytkowników oraz wyników kolejnych badań. Planowano wdrożenie do produkcji wersji z napędem na 4 koła. Nowo konstruowane podwozie, miało umożliwić montaż zarówno nadwozi Tarpana, jak i Żuka, Nysy tudzież jeszcze innego oraz układu napędowego tak na jedną jak i na dwie osie. Początkowo zamierzano zbudować prototyp z napdem na 2 koła, a późniek "dołożyć" napęd na dwa kolejne.
W połowe roku 1975 po przekształceniu ZSR w FSR (Fabryka Samochodów Rolniczych), prace nad nowym Tarpanem ruszyły "pełna parą". Rok później, w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMot) rozpoczęły sie testy prototypu Tarpana 235, posiadającego napęd na jedną oś. Samochód Tarpan 235 zaprezentowano na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1978 roku. Opracowano nową konstrukcję ramy nośnej oraz nowe zależne zawieszenie kół przednich. Sztywna belka osi wsparta została na dwóch wzdłużnych resorach piórowych. Rozstaw kół przednich zwiększono 0 95 mm. Zmiany objęty również wygląd zewnętrzny pojazdu. Samochód otrzymał nową atrapę, inny kształt błotników przednich i pokrywy silnika, nową szybę przednią oraz nowy zderzak przedni, w którym zamocowano lampy kierunkowskazów od PF 126p. Z tego samochodu przejęto także lampy kierunkowskazów bocznych i klamki zewnętrzne. Z tyłu nadwozia zamocowano zderzaki narożnikowe.




Tarpan 234

Dwa lata później, w 1978 roku, przystąpiono do testów modelu 234, posiadającego napęd na wszystkie 4 koła. Wersję tą, uznano za lepszą i pojazd ten miał posłużyć jako baza dla nowo tworzonych wersji. Równocześnie podpisany został kontrakt z FIATem na pojazd terenowy. Tarpan 234 i 235, miały bardzo podobne nadwozia. Ich wymiary były nastepujące: długość 4322mm, szerokość 1990mm, wysokość: 1840mm, rozstaw osi 2700 mm, prześwit 190 mm, rozstaw kół przednich 1402 mm, tylknych 1395mm.
Powstało też kilka koncepcji podwozi wykorzystujących różne podzespoły Fiata (Tarpan 20, Tarpan 77, Tarpan S), jednak nie rozwijano tych konstrukcji z dwóch powodów - kontraktu z Fiatem oraz znacznego zaawansowania prac nad Tarpabani 234 i 235. Zastosowanie FIATowskiego zespołu napędowego było traktowane jako rozwiązanie alternatywne, nie nadające się do zastosowania w dwuosiowych układach napędowych.
W roku 1980 zorganizowano Zakład Doświadczalny Samochodów Uterenowionych przy Fabryce Samochodów Rolniczych, który odtąd miał się zajmować projektowaniem i badaniem przyszłych pojazdów.




TARPAN 237D

W połowie lat osiemdziatych, powstał prototypowy Tarpan 237D [Zobacz zdjęcie] z wysokoprężnym silnikiem na paliwo rzepakowe (w FSO, pracowano nad Polonezami na takie paliwo). Zastosowanie takiego paliwa miało sens zarówno ekonomiczny jak i ekologiczny. Nie wymagało to dużej ingerencji w standardowy silnik, jednak właściwości jezdne takiego Tarpana nie były najlepsze (przypomnijmy, że diesel zastosowany w tych samochodach był dość słaby). Tarpan na olej rzepakowy - pozostał prototypem.




TARPAN

W Poznańskich Zakładach Napraw Samochodów zrobiono Tarpana, który podobnie jak Warta, był prototypem auta, wykonywanego później również pod nazwą Tarpan. Kierownikiem prac był Zdzisłąw Meyssner. Auto było krótsze od Warty (395 cm), niższe (162 cm), ale za to szersze (172 cm), było także trochę lżejsze (1170 kg). Z prawej strony samochodu znajdowało się dwoje drzwi dla pasażerów, z lewej strony były tylko drzwi dla kierowcy. Auto było sześcioosobowe i miało ładowność 500 kg. Napędzane było silnikiem z Syreny, który rozpędzał Tarpana do 90 km/h. We wnętrzu podobnie jak w Warcie - elementy z Nysy i "Dużego Fiata".
Tarpan 235



Ostatnio zmieniony przez Maniek397 dnia Wto 15:04, 10 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1