Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Prototypy Terenowe

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maniek397
Kumpel



Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 3249
Przeczytał: 12 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń CT
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 15:10, 10 Mar 2009    Temat postu: Prototypy Terenowe

WARTA

Wykonany pod koniec 1971 roku w Instytucie Obróbki Plastycznej w Poznaniu. Konstruktorem podwozia był inż. Bogdan Sobczyński, a nadwozia dr inż Zbigniew Wiśniewski. Pracami montażowymi kierował inż. Eugeniusz Szplit. Wyposażenie tego pięcioosobowego, trzydrzwiowego samochodu pochodziło z Fiata 125p i z Nysy. Auto mierzące 406 cm długości i 170 cm szerokości oraz wysokie na 180 cm, ważyło 1250 kg, a jego ładowność wyznaczono na 600 kg, było więc dość cięzkie, nie zapewniając przy tym dużej ładowności (Maluch i CC mają 400 kg przy masie nieco ponad 600 kg, poza tym Warta miała być samochodem dla rolnictwa). Samochód poruszał się na 15 calowych kołach i rozwijał szybkość 85 km/h.



PW-1

W drugiej połowie lat siedemdziesiątych rozpoczęto w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji montaż prototypów pojazdu wielozadaniowego PW-1, będącego rozwinięciem Tarpana 234. Zastosowano silnik, pochodzący z Fiata 125p, skrzynię biegów, sprzęgło i koła z Tarpana 234, tylny most z Żuka. Osobowo-towarowe stalowe nadwozie, było dwuczęściowe. Przednia zamknięta część zawierała dwa fotele, oddzielona była od tylnej półścianką. Tylna część zakryta była odpinaną plandeką rozpiętą na metalowym stelażu, posiadała składane siedzenia dla ośmiu pasażerów. Po złożeniu tylnych siedzeń, samochód mógł służyc do przewozu bagażu całkiem sporych rozmiarów. Koło zapasowe, zamontowane było na tylnych drzwiach. Wiele elementów wnętrza, pochodziło z "Dużego Fiata". Pojazd przetestowano na początku lat osiemdziesiątych, po czym przystapiono nad pracami nad jego kolejną, ulepszona wersją.

* Pojemność skokowa - 1481 ccm
* Średnica cylindra x skok tłoka - 77 x 79,5 mm
* Moc maksymalna - 76 KM (55kW) przy 5400 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy - 114,7 Nm przy 3200 obr/min
* Stopień sprężania - 9,2 : 1
* Długość/szerokość/wysokość - 4430/1840/2085 mm
* Tylna oś - most sztywny, dzielony, z pótosiami odciążonymi, wyposażony w podwójne krzyżakowe przeguby i układ zwrotnicowy na łożyskach stożkowych
* Przednia oś - most napędowy zunifikowany z tylnym mostem
* Rozstaw osi - 2700 mm
* Rozstaw kół przednich i tylnych - 1530 mm
* Prześwit poprzeczny/podłużny - 240/215 mm
* Zwis przedni/tylny - 770/960 mm
* Wymiary przestrzeni ładunkowej długość/szerokość/wysokość - 1700/1650/1280
*
* Pojemność/powierzchnia przestrzeni ładunkowej - 3,6 m3/2,8 m2
* Masa wlasna pojazdu: 1600 kg
* Ładowność: 900 kg
* Zużycie paliwa - 14,5l / 100km
* Predkosc maksymalna - 86,5 km/h
* Czas rozpędzania do 60 km/h - 19,1 s



PW-2

Od 1981 roku konstruowano następce PW-1 - model PW-2. W prototypie, zmieniono przednią część nadwozia. W kolejnych latach wykonano kilka prototypów, różniących się wyposażeniem i przeznaczeniem. W 1982 powstał PW-2 Lotniskowiec - holownik samolotów bojowych, miał pojedynczą kabine kierowcy, a w roku następnym PW-2 F - furgon z całkowicie metalowym nadwoziem. W 1983 roku 21 egzemplarzy PW-2, poddano intensywnym testom w Wojskowej Akademii Technicznej, Fabryce Samochodów Rolniczych, Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej oraz innych ośrodkach naukowo-badawczych.
Wyniki badań zaowocowały szeregiem zmian, jakich dokonano w prototypach. Zmieniono ramę, wzmocniono zderzak, zmieniono charakterystyki resorów, opracowano nowy synchronizator, reduktor, przekonstruowano układ kierowniczy, zmiany konstrukcyjne objęły też silnik, chłodnicę (wyposażono ją w żaluzję z płynną regulacją z miejsca kierowcy), zastosowano mokry filtr powietrza (przydatny w warunkach dużego zapylenia). Miskę olejową silnika zabezpieczono przed uszkodzeniami specjalną osłoną, na przednim zderzaku zamontowano dodatkowe zaczepy do holowania, w instalacji elektrycznej przewidziano montaż dwóch akumulatorów. Dokonano też zabezbpieczeń, użytecznych podczas przejazdu przez wodę.
W kolejnych latach (1984-1985) badano samochody do napędu których użyto silniki FSO albo Andorii (4C90). Testowano także różne systemy chłodzenia. Ciągłym modyfikacjom i poprawkom ulegało też zawieszenie PW-2. Modele z silnikami Andorii, miały lepsze własności ruchowe w trudnych warunkach terenowych, lepszą dynamikę, ale awaryjność pozostawała na tym samym poziomie jak w modelach z silnikiem FSO.
W 1986 roku, zespół konstruktorów złożony z inżynierów z kilku polskich ośrodków badawczo rozwojowych (FSR, PIMot, WITPiS, WZMot-4), opracował dokumentację wydłużonej wersji nadwozia, której przeznaczeniem miała być sanitarka. W kolejnych latach, zbudowano w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych nr 4 (WZMot-4) we Wrocławiu w kilku małych seriach właśnie takich sanitarek, oznaczonych jako Tarpan 4021S.
W 1990 roku w PIMot powstał prototyp PW-2 R, przystosowany do zabudowy radiostacji (pochodzących z Zakładów Radiowych im. M. Kasprzaka).

* Pojemność skokowa - 1481 ccm
* Średnica cylindra x skok tłoka - 77 x 79,5 mm
* Moc maksymalna - 77 KM (56kW) przy 5250 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy - 114,7 Nm przy 3200 obr/min
* Stopień sprężania - 9,2 : 1
* Skrzynia biegów - czterobiegowa, o przełożeniach I - 3,753, II - 2,132, III - 1,378, IV - 1.00, W - 3,867
* Długość/szerokość/wysokość - 4550/1870/2095 mm
* Tylna oś - most sztywny, dzielony, z pótosiami odciążonymi, wyposażony w podwójne krzyżakowe przeguby i układ zwrotnicowy na łożyskach stożkowych
* Przednia oś - most napędowy zunifikowany z tylnym mostem
* Rozstaw osi - 2800 mm
* Rozstaw kół przednich i tylnych - 1530 mm
* Prześwit poprzeczny/podłużny - 220/260 mm
* Zwis przedni/tylny - 770/980 mm
* Wymiary przestrzeni ładunkowej długość/szerokość/wysokość - 1800/1650/1290
*
* Pojemność/powierzchnia przestrzeni ładunkowej - 3,8 m3/2,9 m2
* Masa wlasna pojazdu: 1700 kg
* Ładowność: 800 kg
* Zużycie paliwa - 14,7l / 100km
* Predkosc maksymalna - 105 km/h
* Czas rozpędzania do 80 km/h - 47,2 s



BR-83, BR-85

W 1981 roku, rozpoczęto w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji prace nad niewielkim pojazdem terenowym, budowę którego zamierzano oprzeć o Fiata 125p i Poloneza. Dwa lata później, w 1983 roku, światło dzienne ujrzał prototyp oznaczony symbolem BR-83, posiadający zamknięte nadwozie. Po kolejnych dwóch latach, wykonano także prototypowego kabrioleta - model BR-85. Samochód, pomimo tego, że prezentowany był na licznych pokazach, nie doczekał sie produkcji.

* Pojemność skokowa - 1481 ccm
* Średnica cylindra x skok tłoka - 77 x 79,5 mm
* Moc maksymalna - 76 KM (55kW) przy 5400 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy - 114,7 Nm przy 3200 obr/min
* Długość/szerokość/wysokość - 3480/1720/1720 mm
* Rozstaw osi - 2045 mm
* Rozstaw kół przednich - 1350 mm
* Rozstaw kół tylnych - 1290 mm
* Masa wlasna pojazdu: 1530 - 1660 kg (zależnie od wersji)
* Predkosc maksymalna - 98 km/h


Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.samochodymadeinpoland.fora.pl Strona Główna -> Prototypy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1